Zaterdag 2 april 2005
Het gaat hier om een complete badkamer. Er komt een stoomcabine in te staan, een badmeubel, een design radiator en een hangend toilet. Om de kosten te drukken helpt de klant mij.
Vanwege het feit dat dit vrij ver weg is van mijn huis, heb ik besloten om in
een pension te gaan zitten van maandag tot donderdag. Het eerste weekend was
pasen en ik heb het toen erg druk gehad. Geen tijd om deze site aan te passen.
Vandaag was de eerste gelegenheid om dit te doen. De oudste foto's zijn dus al
twee weken oud.
Dit zijn de eerste foto's die ik genomen heb. Dit is wel al nadat ik de gipsplaten met tegels erop had weggehaald.
Tegels van de buitenmuur afgehakt.
Klein randje tegels geplakt om het hoogteverschil op te heffen.
Langzaam aan alle benodigde electraleidingen gelegd.
Alle waterleidingen in de muur gemaakt en naar de goede plek gelegd. (Tevens de leidingen van de CV in de muur gemaakt).
Afvoer van toilet aangepast:
De wanden weer dichtgemaakt met gipsplaten (en voorbehandeld):
Alle losse en/of te dikke lijmresten van de buitenmuur verwijderd en voorbehandeld.
Eerste tegels geplakt:
Eerst het oude douchegedeelte volgestort met cement. Daarna de rest van de vloer met tegels zoveel mogelijk gelijk gemaakt en daarna egaliseermiddel er overheen.
Dinsdag 12 april 2005
Afgelopen week hard gewerkt, en veel tegelnslagen gehad. Met name de stoomcabine was gewoonweg een ramp. Samen met de opdrachtgever denk ik zo'n 8 uur bezig geweest, en in mijn eentje nog eens een uur of 6. Totaal dus 22 manuren om een cabine in elkaar te zetten! Belachtelijk. Er klopte dan ook geen ene bal van die cabine. Maar verderop meer daarover.
Eerst zoveel mogelijk wandtegels geplaatst
Daarna de vloerverwarming geplaatst, en een laag egalisatiemiddel eroverheen.
Hier zitten alle wandtegels al op de wand en zijn gevoegd, (op de toiletwanden na) en liggen de vloertegels.
Voordat de vloer gevoegd wordt, alle vertikale voegen afgeplakt omdat het een andere kleur betreft. Anders zijn de witte voegen niet meer schoon te krijgen.
Zo ziet er dus uit met alle tegels geplaatst en gevoegd.
Dan nu 'alleen' nog even de stoomcabine in elkaar zetten. Hierbij kwamen we de volgende problemen tegen:
Allereerst was de beschrijving niet compleet en er klopte sowieso totaal niets van. | Veel denkwerk om alles uit te vogelen. |
Pootjes waren te kort (Bak stond op sifon) | Hout van 2,2 mm dik eronder geschroefd. |
Sommige pootjes waren afgezaagd (waren absoluut ook niet nieuw en sommige zaten scheef gemonteerd) | Opgelost met hout (zie punt hierboven) |
Sifon was niet vast te zetten (geen sleutel erbij) Leverancier had al gezegd dat we de sifon moesten kitten!!! | Sifon gekit. |
Er zaten 9 slangen op waarvan je dus zelf uit moest zoeken welke slang op welke aansluiting moest. | Alle aansluitingen gevolgd zodat we erachter kwamen waar ze heen gingen. Nummering was absoluut fout! |
De slangen die al op hun plak zaten, zaten niet vast. | Beide kranen compleet gedemonteerd. |
Slangen konden niet vastgedraaid worden omdat deze in een kolom zitten waardoor je geen sleutel kon gebruiken. | Beide kranen compleet gedemonteerd. |
Afvoerslang van stoomgenerator ontbrak. | Zelf met allerlei verloopstukken een slang passend gemaakt. |
Aansluiting handdouche was van kunststof ipv koper. | |
Afstelnok van schuifdeur was kapot. | Gelijmd. |
Ook het badmeubel was slecht. Spuitwerk was slecht en er zaten enkele beschadigingen op. Meubels zijn zonder problemen vervangen.
Na ophanging echter bleek dat de bovenste la van de hoge kast, tegen de bovenplank aanliep. Als ik de rails van de la iets liet zakken zat de la direct tegen de la eronder aan.
Maar goed. Op dit moment ziet de badkamer er alsvolgt uit :
Helaas was het plafond er nog niet, alsmede de spiegel met lampjes en de radiator. Dit zal later nog geplaatst moeten worden. Het plafond zal nog een probleem worden, omdat de stoomcabine dusdanig groot is (120 x 120) dat je bijna niet meer bij het plafond kan komen.